Κάπνισμα και βιταμίνες

Κάπνισμα και βιταμίνες (και άλλα στοιχεία που χρειάζονται οι καπνιστές στις διατροφικές τους συνήθειες)

Το τσιγάρο και οι βλαβερές ουσίες του, όπως είναι ευρέως γνωστό, επιβαρύνουν τον ανθρώπινο οργανισμό και πολύ συχνά του δημιουργούν μόνιμες και σοβαρές βλάβες. Σίγουρα το ιδανικό είναι ο καπνιστής να πάψει να είναι καπνιστής, μα όταν αυτό δεν έχει επιτευχθεί ή όσο αυτό δεν έχει ολοκληρωθεί, ο καπνιστής πρέπει να προσέχει την διατροφή του. Με αυτό τον τρόπο δημιουργεί άλλη μια γραμμή άμυνας στις βλαβερές επιπτώσεις του καπνίσματος, αλλά και δίνει στον οργανισμό του κάποια αναγκαία συστατικά και ουσίες που το κάπνισμα καταστρέφει.

Γι’ αυτούς τους λόγους ο καπνιστής έχει την ανάγκη να λαμβάνει σε μεγαλύτερο ποσοστό, από τον μη καπνιστή, ορισμένες ουσίες ώστε να περιορίσει όσο το δυνατόν περισσότερο τις συνέπειες του καπνίσματος.  Πιο συγκεκριμένα:

Βιταμίνη C

H νικοτίνη καταστρέφει τις αντιοξειδωτικές ουσίες, γι αυτό οι καπνιστές είναι πιο επιρρεπείς σε λοιμώξεις. Η βιταμίνη C αποτελεί ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό, το οποίο ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και προστατεύει τον οργανισμό από τις ελεύθερες ρίζες, τη βασική αιτία φθοράς και γήρανσης των κυττάρων. H απαραίτητη ημερήσια πρόσληψη βιταμίνης C είναι 60 mg. Aν καπνίζετε όμως, θα πρέπει να παίρνετε 100 mg την ημέρα μια που κάπνισμα και βιταμίνες έχουν τάσεις ανταγωνισμού.

Ασβέστιο

Οι καπνιστές συνήθως καταναλώνουν και μεγάλες ποσότητες καφέ, με αποτέλεσμα ο οργανισμός τους να απορροφά λιγότερο ασβέστιο από αυτό που χρειάζεται ο οργανισμός ενός ενηλίκου ανθρώπου. Επίσης, το κάπνισμα φαίνεται να προκαλεί μείωση των επιπέδων των οιστρογόνων στις γυναίκες με αποτέλεσμα να έρχονται ένα βήμα πιο κοντά στην οστεοπόρωση.  Γι αυτό οι καπνιστές είναι καλό να εξετάζουν τα επίπεδα ασβεστίου τους και να λαμβάνουν ασβέστιο, είτε με τη μορφή συμπληρώματος, είτε με δύο μερίδες γαλακτοκομικών ημερησίως.

κάπνισμα και βιταμίνες
Κάπνισμα και βιταμίνες

Βιταμίνη Ε

Tην παίρνουμε κυρίως από το λάδι και τους ξηρούς καρπούς. Σε ημερήσια βάση ένας ενήλικος έχει ανάγκη από 15 μονάδες βιταμίνης E.

Ω3 λιπαρά οξέα

Πρόσφατες έρευνες έδειξαν ότι τα ω-3 λιπαρά οξέα μπορούν να αποτρέψουν τον σχηματισμό καρκινικών κυττάρων στους πνεύμονες που είναι η κύρια αιτία θανάτου στους καπνιστές. Επίσης, λειτουργούν ιδιαίτερα ευεργετικά για το καρδιαγγειακό σύστημα το οποίο, επίσης, βλάπτεται από το κάπνισμα και οδηγεί σε υψηλά ποσοστά θνησιμότητας. Τρόφιμα που περιέχουν ω-3 λιπαρά οξέα είναι π.χ. ο τόνος, το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, οι ξηροί καρποί και άλλα μα πιθανόν να μην καλύπτεται η απαραίτητη ποσότητα μόνο με αυτά, καθώς κάπνισμα και βιταμίνες ή ιχνοστοιχεία δεν είναι και οι “καλύτεροι φίλοι”.

Νερό

Η νικοτίνη προκαλεί διέγερση του εντέρου και ταχύτερη κένωση, με αποτέλεσμα να χάνεται περισσότερο νερό. Επίσης, το κάπνισμα συμβάλλει στη συσσώρευση τοξινών στον οργανισμό, ο οποίος προσπαθεί να τις αποβάλει μέσω του νερού (άρα έχουμε επιπλέον απώλειες). Τέλος, η συνήθεια πολλών καπνιστών να αντικαθιστούν το νερό με καφέ ή άλλα καφεϊνούχα ροφήματα μπορεί να οδηγήσει σε ήπια αφυδάτωση.

Τέλος, καλό είναι να υιοθετήσουν και οι καπνιστές μερικές γενικές αρχές στη διατροφή τους, όπως είναι η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ελάττωση επεξεργασμένων τροφίμων και fast food, ώστε να μην επιβαρύνουν επιπλέον τον οργανισμό τους, που θα έχει να αντιμετωπίσει και τα συντηρητικά των τροφών και τον καπνό του τσιγάρου. Επίσης, είναι γνωστό ότι η γεύση των καπνιστών εξασθενεί, αφού η νικοτίνη μουδιάζει τους αισθητήρες της γλώσσας. Aυτός είναι ο λόγος που οι καπνιστές επιθυμούν συνήθως τροφές πικάντικες ή περισσότερο έντονες σε γεύση (περισσότερο αλατισμένες από το κανονικό ή έντονα καυτερές, γλυκές, κλπ.). Θα πρέπει, λοιπόν, να αποφεύγονται το αλάτι και η ζάχαρη κατά κύριο λόγο.