Λευκή ή καστανή ζάχαρη; Οι 2 όψεις του ίδιου (κακού) νομίσματος

Λευκή ή καστανή ζάχαρη

Λευκή ή καστανή ζάχαρη; Ιδού η απορία…

– Καλημέρα σας! Ένα Freddo Capuccino γλυκό, με μαύρη ζάχαρη όμως!

Πόσες φορές το έχω ακούσει αυτό; Φαντάζομαι κι εσείς ή ακόμα μπορεί και να είναι δική σας η παραπάνω παραγγελία. Μπορεί κι εσείς να προτιμάτε την μαύρη ακατέργαστη ζάχαρη διότι είναι πιο “υγιεινή”. Εξάλλου, είναι τόσοι πολλοί που έχουν πέσει σε αυτή την πλάνη… Κάτι σαν την μαύρη σοκολάτα και την σοκολάτα “Υγείας” που αφού λέγεται υγείας σίγουρα είναι πολύ πιο υγιεινή.

Ας δούμε όμως κάποια στοιχεία πάνω σε αυτό:

Η λευκή ζάχαρη έχει περάσει από περισσότερα στάδια επεξεργασίας για να φτάσει στη στεγνή και λευκή μορφή της, ενώ η καστανή ζάχαρη είναι πιο κοντά στην ακατέργαστη μορφή του τεύτλου και συγκεντρώνει περισσότερη μελάσα (παχύρρευστο παράγωγο που προκύπτει από την επεξεργασία της ζάχαρης). Η μελάσα της δίνει σκούρο χρώμα και γλυκόπικρη γεύση. Πολλές φορές η καστανή του εμπορίου δεν είναι τίποτε περισσότερο από λευκή ζάχαρη αναμεμιγμένη με μελάσα.

Οι διαφορές ανάμεσα στην λευκή ή μαύρη (καστανή) ζάχαρη είναι ελάχιστες.

Τα 100 gr λευκής περιέχουν 387 θερμίδες, 99.98% υδατάνθρακες και 0,02% νερό. Η καστανή ζάχαρη έχει 377 θερμίδες ανά 100 gr, 97,3% υδατάνθρακες και 1,77% νερό. Περιέχει, επίσης, μέταλλα όπως σίδηρο, ασβέστιο, μαγνήσιο, κάλιο και νάτριο. Αυτά τα τελευταία την κάνουν και πιο “υγιεινή” σε ένα απειροελάχιστο βαθμό.

Για να επωφεληθεί κάποιος όμως από τα συστατικά αυτά θα πρέπει να καταναλώνει τεράστιες ποσότητες από ζάχαρη καθημερινά, δηλαδή να έχει αποφασίσει ότι σύντομα θα γίνει υπέρβαρος, θα αποκτήσει διαβήτη και πιθανόν θα μειώσει και το προσδόκιμο ζωής του αρκετά.

Λευκή ή καστανή ζάχαρη
Λευκή ή καστανή ζάχαρη;

Υπάρχει όμως και μια άλλη μεγάλη παγίδα:

Η καστανή ζάχαρη αποτελείται από μικρότερους κρυστάλλους από εκείνους της λευκής για αυτό και είναι πυκνότερη. Επομένως, έχει περισσότερες κατά όγκο θερμίδες, δηλαδή ένα κουταλάκι καστανή ζάχαρη έχει περισσότερες θερμίδες από ένα κουταλάκι λευκή ζάχαρη. Αν υπολογίσουμε, επίσης, ότι η μαύρη είναι λιγότερο γλυκιά (για ένα μέτριο καφέ, για παράδειγμα, θέλουμε 1-2 κουταλιές λευκή ζάχαρη ενώ 2-3 κουταλιές καστανή) φτάνουμε να χρησιμοποιούμε σχεδόν την διπλάσια ποσότητα!

Μαύρη ζάχαρη, καφέ ζάχαρη, καστανή ζάχαρη, ακατέργαστη ζάχαρη μέχρι και τα πιο “ευφάνταστα” για να μη πούμε παραπλανητικά όπως πούδρα ζαχαρότευτλου, σιρόπι τεύτλου ή και τα διάφορα σιρόπια αγαύης, καλαμποκιού, σφένδαμου κ.ο.κ. θα πρέπει να αντιμετωπίζονται το ίδιο.  Όπως και τα υποκατάστατα τύπου στέβια και άλλα.

Αυτό που έχει σημασία είναι να θυμάστε πως η κατανάλωση ζάχαρης θα πρέπει να περιορίζεται στο ελάχιστο και να προτιμάτε η προέλευση της να είναι μέσα από φρέσκες τροφές, όπως τα φρούτα αλλά και τα υπόλοιπα τρόφιμα (που περιέχουν ποσότητα σακχάρων).

Προσωπικά, θα προτιμούσα την κατανάλωση ενός καλού μελιού και αυτό με μέτρο και από εκεί και πέρα μόνο φρέσκες τροφές και όσο το δυνατόν λιγότερο κατεργασμένες.

Δεν θα πρέπει να απασχολεί κανέναν η πιθανότητα λήψης λιγότερης ζάχαρης από όση μπορεί να χρειάζεται, το αντίθετο.

Η λευκή ή καστανή ζάχαρη κατεργασμένη ή ακατέργαστη έχει εισβάλει παντού μέσα στην βιομηχανία τροφίμων και είναι δύσκολο ως ακατόρθωτο να βρει κάποιος προϊόντα που να ΜΗΝ περιέχουν ζάχαρη είτε φανερά είτε κρυφά.

Ακόμα και αυτά που μπορεί να γράφουν με μεγάλα γράμματα “ΧΩΡΙΣ ΖΑΧΑΡΗ”, “ΧΩΡΙΣ ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΖΑΧΑΡΗΣ”, “0% ΖΑΧΑΡΗ” κλπ, αν κοιτάξετε τα συστατικά και την σύσταση θα διαπιστώσετε πως δεν είναι ακριβώς έτσι.

Έχουν καταγραφεί 56 διαφορετικές ονομασίες ακριβώς για να δίνεται η ψευδαίσθηση στους καταναλωτές ότι δεν τρώνε ζάχαρη αλλά κάτι άλλο.

Η απεξάρτηση από την ζάχαρη είναι ιδιαίτερα δύσκολη. Μακάρι να μπορούσα κι εγώ ο ίδιος να πω πως έχω καταφέρει να απεξαρτηθώ, μα δεν μπορώ. Η εξαρτησιογόνος ιδιότητα της έχει χαρακτηριστεί, ακόμα και μέσα από πειράματα, ισχυρότερη και από αυτή της κοκαΐνης!

Ας μην πέφτουμε θύματα του marketing (πολύ δύσκολο) και σε αυτό το θέμα. Οι επιλογές στο χρώμα της ζάχαρης αν είναι λευκή ή καστανή και το είδους του γλυκαντικού που θα καταναλώσουμε ας γίνεται με γνώση και όχι βασισμένη σε μύθους και ευσεβείς πόθους.

Λευκή ή καστανή ζάχαρη
Η επιλογή της γλυκαντικής ουσίας έχει μεγάλη σημασία για την υγεία μας